Autoznawca-rzeczoznawca » Porady » Jaki silnik na krótkie trasy?

Jaki silnik na krótkie trasy?

Wybór odpowiedniego silnika do auta, które będzie głównie użytkowane na krótkich dystansach – np. do pracy, szkoły czy sklepu – ma ogromne znaczenie. Inny motor sprawdzi się w trasie, a inny w miejskiej eksploatacji, gdzie auto często nie zdąży się dobrze rozgrzać. Jaki silnik na krótkie trasy wybrać, by uniknąć[...]

Wybór odpowiedniego silnika do auta, które będzie głównie użytkowane na krótkich dystansach – np. do pracy, szkoły czy sklepu – ma ogromne znaczenie. Inny motor sprawdzi się w trasie, a inny w miejskiej eksploatacji, gdzie auto często nie zdąży się dobrze rozgrzać. Jaki silnik na krótkie trasy wybrać, by uniknąć kosztownych awarii i nie przepłacać za paliwo?

Dlaczego rodzaj silnika ma znaczenie przy krótkich trasach?

Krótkie trasy oznaczają:

  • Częste uruchamianie zimnego silnika,
  • niedogrzanie jednostki do temperatury roboczej,
  • niskie przebiegi dzienne, ale wysokie zużycie paliwa,
  • większe ryzyko osadzania się nagaru i wilgoci w układzie wydechowym.

Niektóre typy silników źle znoszą taką eksploatację – zwłaszcza jednostki wysokoprężne z turbosprężarką i DPF-em.

Czy diesel to dobry wybór na krótkie odcinki?

Zdecydowanie nie. Silniki diesla:

  • rozgrzewają się wolniej,
  • wymagają dłuższej jazdy, by wypalić filtr DPF,
  • mają bardziej skomplikowaną konstrukcję (turbina, EGR, DPF),
  • są podatne na awarie przy jeździe głównie po mieście.

Jeśli robisz głównie krótkie odcinki – diesel to ryzyko problemów z zapchanym filtrem cząstek stałych i drogimi naprawami.

jaki silnik na krótkie trasy

Jaki silnik benzynowy najlepiej sprawdza się w mieście?

Do jazdy po mieście najlepiej sprawdzają się:

  • Silniki wolnossące (np. 1.2, 1.4) – proste, trwałe, dobrze znoszą jazdę na zimno,
  • małe silniki z turbo (np. 1.0 EcoBoost, 1.2 PureTech) – dynamiczne i oszczędne, ale wymagają regularnej wymiany oleju,
  • hybrydy – idealne na krótkie trasy, bo zużywają mało paliwa w korkach.

Silnik benzynowy szybciej się nagrzewa, a jego eksploatacja w mieście jest znacznie tańsza i prostsza niż diesla.

Czy warto rozważyć auto z instalacją LPG?

Tak – jeśli planujesz codziennie jeździć na krótkich dystansach, LPG to świetny wybór:

  • silniki benzynowe dobrze współpracują z gazem,
  • instalacja LPG się opłaca już po ok. 10–15 tys. km,
  • w wielu przypadkach LPG powoduje mniejsze nagrzewanie się oleju, co jest korzystne przy miejskiej eksploatacji.

Wybieraj silniki wolnossące (np. 1.6, 1.8), które dobrze znoszą pracę na gazie i nie mają problemów z zaworami.

Czy hybryda to najlepszy wybór na krótkie trasy?

Dla wielu kierowców – tak. Hybrydy:

  • startują na silniku elektrycznym, więc oszczędzają paliwo,
  • idealnie sprawdzają się w korkach i przy częstym hamowaniu,
  • nie mają DPF-u ani dwumasowego koła zamachowego.

Modele takie jak Toyota Yaris Hybrid czy Corolla Hybrid to bezawaryjne i ekonomiczne auta do miasta.

Autor